I was Born in 1962 in the city of Suleimany (Kurdish: Silémaní, سلێمانی) in Baban province in Kurdistan (Iraq). I Finished my education in Fine Art in 1994/97 and my Master of Fine Art in 1997/99 at the Middlesex University / London. In 2012 I finished my Doctor of Art at Middlesex University in London.
In the past 24 years my work has been shaped by a new cultural and political environment. My work has always been influenced by a strong political conviction in response to the environment that I grew up in, which was dominated by the unfair treatment of my people. Ever since I started work in Europe I have collaborated with other artists - poets, performers, story tellers.
The role of women in the pre-Islamic era was far more prominent. In the ancient artifacts the mother occupies the central role in the family. Women had an active role working in all fields alongside men. Decision makers and rulers were women as well as men.
Coming from a strongly patriarchal society after the Islamic invasion of Kurdistan I have always tried to reject defining gender in my figurative work. Inspired by pre-Islamic figurative works of ancient artefacts that exist in the museums in Kurdistan, I want to make the viewer change his/ her way of looking - to see man and woman as equal.
My new work in ceramics has entered a different phase - it is more like relief than drawing on clay. The lines are deeper in some areas and my drawing has matured, Lines have a significant meaning for me ever since I was a child and was able to understand that the borders of my homeland were occupied. In these drawings I am defining the borders and insisting on them to shape my form. It is important to me to see unbroken lines. In all the drawings eyes and hands are repeated - they convey the inner feelings of the figures to the viewer.
Some forms consist of straight lines and some of curved lines to create contrast. Some curves are exaggerated to create maximum effect. In the process of transferring the lines from paper and digital media onto clay I have tried not to copy the lines in exact form; instead I have drawn them more freely and sensuously. In these works gender is not specified. I have chosen no artificial colours in the new work. They are natural and earthy. The clay colours are inspired by the culture of the Mesopotamian period, from which my culture originated.
The process moves from drawing to digital media, then to print. From print it moves on to painting, and finally to clay. This process of transformation or reinterpretation is to be completed in form of 3D sculptures
ڕێبوار سهعید
1962 له شاری تهوێڵه لهدایك بووه.
-1997 كۆلیژی هونهری لهلهندهن تهواوكردووه.
-1999 بڕوانامهی ماستهری لهدانیشتگای میدل سیكس وهرگرتووه.
ئهندامی دهستهی نوسهرانی گۆڤاری كلتور بووه له شاخ، سێ دیوانی هۆنراوهو وێنهی بڵاوكردۆتهوه له ساڵهكانی 1986 ، 1998 ،1998 بهناوی( ئاوا بون ، ئاژێر . پالێت) ، ههروهها بهشێك له هۆنراوهو یاداشتهكانی به فهڕهنسی له پاریس ساڵی 1996 بڵاوبۆتهوه، ساڵی 1999 كتێبی وشهو ڕهنگی به ئینگلیزی له بهریتانیا بڵاوكردۆتهوه .
سهرۆكی ڕێكخراوی هونهری ئارت ئین كۆمۆنه له لهندهن، ئهندامی دهستهی دامهزرێنهری ڕێكخراوی باڵنده بارانه له فهڕهنسا، ئهندامی ههمیشهیی ڕێكخراوی كلتوری میلیونیم ئهوهرده.
خاوهنی خهڵاتی باشترین پڕۆژهی هونهری ماستهره له دانیشگای میدل سیكس له لهندهن ساڵی 1999 خاوهنی بڕوانامهی باشترین پڕۆژه سهركهوتوهكانی میلیۆنیم ئهوهرده ساڵی 2003 له بهریتانیا .
-1984 – 2009 خاوهنی 21 پیشانگهی تایبهتییه له ههولێر، سهقز، وهترلۆ فهرهنسا، وازێم لیل فهرهنسا، مهڵبهندی رۆشنبیری كورد له لهندهن، گهلهری ودگرین لهندهن، دۆڤران فهرهنسا، فیستیڤاڵی جیهانی شیعر بیوڤری فهرهنسا.، گهلهری فیبهیتی ئهمستردام هۆڵندا، گهلهری پیتسانگا لهندهن و گهلهری كویك كویك سلڤهر لهندهن، مۆنهمینتی ههڵهبجه، گهلهری هاكس بهربهگن هۆڵندا، گهلهری كۆمپۆیلان هۆڵندا، مهڵبهندی كلتوری بیوڤری فهرهنسا، مهڵبهندی كلتوری میریكورد فهرهنسا، مهڵبهندی كلتوری بیوڤری فهرهنسا، مهڵبهندی كلتوری میریكورد فهرهنسا، مهڵبهندی كلتوری مێری مادلین فهرهنسا، ماڵی شیعر شاری بیوڤری فهرهنسا، كتێبخانهی گشتی دوهینین بیومۆنت فهرهنسا، گهلهری كوفه لهندهن، گهلهری مهدبۆر گهرهاوسیت كۆبنهاگن، ههمهریسمس لهندهن، دولهلین فهرهنسا، گهلهری (ودگرین)لهلهندهن و بهشداری دووهمین فیستیڤاڵی فیلمی كوردی لهلهندهن، 1983-2010 بهشداری زیاتر له (50)پیشانگهی هاوبهشدا كردووه له (سلێمانی، ههولێر، تاران، پاریس، ئیسپانیا، لهندهن، كهنهدا، ئهمریكا، تۆكیۆ، پۆڵۆنیا).
پڕۆژهكانی گروپی هونهری:
گروپی ئیدوارد، -1992 گهلهری فاشێ شۆمینسال-لیل-بانكی فهرهنسی ئهلبی فهرهنسا.
-1988 گهلهری روبێ فهرهنسا.
پڕۆژهی باڵندهباران، -1992 پڕۆژهی باڵندهباران، ئهنستویتی كورد لهپاریس، سانت ئهندرێ، فهرهنسا.
-1993 فیستیڤاڵی حیهانی شانۆی لیاگۆرا پۆڵۆنیا، ڤیڤات هۆڵی كلتوری ئارمینتیر فهرهنسا.
-1994 فیستیڤاڵی چوارهمی باڵندهباران لهمۆزهخانهی بڵندی ئهبیڤیل، مهڵبهندی كلتوری شاری ئوبی، فهرهنسا.
-1995 هۆڵی سانت نیكۆڵا، بهلجیكا، گراندهسینسه، فهرهنسا، مهڵبهندی كلتوری لیل، فیستیڤاڵی هوی فهرهنسا، مهڵبهندی كلتوری لیهژ، بهلجیكا فیستیڤاڵی كلتوری كاتوویچ پۆڵۆنیا، فیستیڤاڵی جون، لیل، كتێبخانهی مهركهزی لۆس ئین گوال، مهڵبهندی كلتوری كۆندی سوخ لهئسكوت، فهرهنسا.
-1996 پۆڵۆنیا ئهلووس ئین گۆهیلا دیاب فهرهنسا، برۆكسل، لۆكسمبۆرگ.
-1997 شارهكانی (لیهش، سۆماگنی، ئارلۆن، مارچه، بهتجیكا، لهڤیلیت، پاریس).
-1998 مهڵبهندی هونهری روبهی فهرهنسا شاری هوی بهلجیكا.
- 1999 مهڵبهندی هونهری برۆكسل.
-2003 گهڕانهوهی پڕۆژهی پێنج ههزار پۆرترێت بۆ پێنج ههزار قوربانی بۆ مۆنهمێنتی ههڵهبجه.
-2004 ههفتهی هونهری نێوان چین و كوردستان لهشاری سلێمانی، پڕۆژهی كۆڕاڵی رهنگ.
-2005 پڕۆژهی خۆری رهشپۆش بۆ ئهنفال.
-2005 پڕۆژهی باخچهی كوردستان لهئیتاڵیا.
بۆماوهی 4 ساڵه لهگهڵ شانۆی لیریكی ههمهرسمس له لهندهن پڕۆژهی بهردهوامی هونهری ڕێكدهخات لهگهڵ فیستڤاڵه جیهانییهكانی كاچ و پڕۆژه هاوبهشهكانی ساڵی 2004 و 2005 كۆمپانیای شانۆی تیپۆی ئیتاڵی ، كۆرسی هونهری له وڵاتانی ئێران ، فهڕهنسا ، بهریتانیا ، پۆڵۆنیا ، نهمساو ئهمهریكا ، بۆ تهمهنه جیاوازهكان كردۆتهوه.
No comments:
Post a Comment
kurdistan art